Up-to-date blijven op je werk

6 vaardigheden om bij te blijven

De COVID-19-pandemie heeft grote veranderingen op de werkplek teweeggebracht. Dit betekende dat medewerkers zich snel moesten aanpassen aan grote veranderingen, zoals werken op afstand en veranderingen in de bedrijfsvoering. De vereiste vaardigheden op de werkplek veranderden echter al voordat de pandemie uitbrak en deskundigen hebben nu al ideeën over wat de noodzakelijke vaardigheden van de toekomst zullen zijn. Hier zijn de vaardigheden die je zullen helpen om in de toekomst up-to-date te blijven op je werk.

1. Zelfsturing
Traditionele trainingsmethoden om de nodige vaardigheden te ontwikkelen zullen niet meer hetzelfde zijn, aangezien rollen en organisaties een snelle ontwikkeling doormaken. Je zult actief moeten deelnemen aan het vaststellen van de vaardigheden, hulpbronnen en ondersteuning die je nodig hebt om je werk te kunnen doen en te kunnen samenwerken met je werkgever.

2. Digitale vaardigheden
Je moet je prettig voelen bij het gebruik van digitale technologieën, waaronder software voor samenwerking en videoconferencing. Dit wordt belangrijker nu meer medewerkers op afstand werken en het leiding geven aan het personeelsbestand een grotere uitdaging kan vormen. HR-leiders en managers zullen bepaalde instrumenten moeten gaan gebruiken om de productiviteit te meten.

3. Empathie
Je moet het vermogen hebben om de uitdagingen waar andere medewerkers en organisaties voor staan te begrijpen en het management te helpen. Dat is een vaardigheid die werkgevers zoeken en nodig hebben omdat het voor iedereen nuttig is.

4. Communicatiemanagement
Communicatieve vaardigheden zijn altijd al cruciale en veelgevraagde vaardigheden bij werknemers geweest. De opkomst van videoconferentie- en samenwerkingsplatformen vraagt om nieuwe vaardigheden. Je moet weten wanneer je welk platform moet gebruiken en hoe je video, audio en digitale communicatie moet gebruiken op manieren die niet tot meer negatieve resultaten zullen leiden, zoals Zoom moeheid of gebrek aan betrokkenheid.

5. Aanpassingsvermogen
Aanpassingsvermogen is een steeds belangrijkere vaardigheid, aangezien veel werkplekken aanzienlijke veranderingen ondergaan in de manier waarop ze werken. Je moet in staat zijn om ondanks de chaos te blijven functioneren en nieuwe uitdagingen aan te gaan om je te helpen je aanpassingsvermogen te vergroten.

6. Het vermogen om te motiveren
Motivatie en overtuigingskracht zijn belangrijk. In staat zijn om zowel jezelf te motiveren als anderen te inspireren zodat zij jouw visie kunnen zien, dat kan net zijn wat jij, je collega’s en je werkgever nodig hebben in het licht van de onzekerheid.

Zelfs als nieuwe arbeidsnormen tevoorschijn komen, is het vermogen om je aan te passen aan veranderingen,        oplossingen te vinden, te communiceren en te overtuigen vaardigheden die waarschijnlijk nooit overbodig zullen  worden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *