ALGEMEEN
Hoe lang bestaat ICAS al?
- In 1987 begon ICAS in the UK. Inmiddels is ICAS uitgegroeid tot ICAS world met vestigingen over de hele wereld. In 1998 opende ICAS als eerste kantoor buiten de UK haar deuren in Nederland.
Waar in Nederland is de coaching mogelijk?
Wij hebben coaches door het hele land, dus ook in de buurt van huis of werk
Kan ICAS referenties verstrekken?
Ja. Wij geven u graag contactgegevens van onze referenties na een persoonlijk gesprek.
UIT DE COACH PRAKTIJK
Wat zijn typische coach situaties uit jullie dagelijks werk?
De meest voorkomende werkgerelateerde thema’s zijn:
- Klachten van overbelasting van het werk, waarbij er al vaak symptomen zijn van demotivatie, slapeloosheid, irritatie, lichamelijke aandoeningen, enz.
- Conflicten op de werkvloer met collega’s en leidinggevenden komen vaak voor.
- Medewerkers die graag eens in gesprek willen over hun loopbaan; soms omdat ze niet zo gelukkig worden van hun huidige werkplek of omdat ze toe zijn aan een volgende stap. Vaak ook ter voorbereiding op gesprekken met management of HR.
- Issues met de werk/privé balans.
- Persoonlijke uitdagingen zoals weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld of een belemmerende vorm van perfectionisme
- Problematiek in verband met drank-, drugs- en gokverslaving.
De meest voorkomende privé issues zijn:
- Relatieproblemen
- Scheiding
- Mantelzorg
- Issues met de kinderen
- Verlies
Welke issues zijn het moeilijkst voor jullie?
Coaching kan moeilijk zijn als clienten zich van het werk uit gedwongen voelen contact met ons op te nemen of als cliënten hun probleem niet beseffen.
Hoewel we door onze jarenlange ervaring en nauwe samenwerking goed in staat zijn om cliënten met suicidegedachten te begeleiden, zijn gevallen als deze zeer uitdagend voor onze coaches.
Wat is de maximale tijd van een coachgesprek?
De duur van een coachgesprek ligt gemiddeld tussen de 30 en 60 minuten. De duur van een coachtraject ligt over het algemeen tussen de 1 en 5 sessies, verspreid over een aantal weken. Enkele van onze cliënten neemt meer dan 5 gesprekken per coachtraject af.
Hoe is 24/7 bereikbaarheid verzekerd?
Door onze integratie van vast en mobiel zijn we altijd en overal bereikbaar. We werken met een 24/7 rooster met altijd een extra achterwacht, zo missen we zelden een telefoontje.
Hoe werkt het als ik contact met jullie opneem?
Je kunt gebruik maken van het contactformulier op deze website of bellen met het aan u verstrekte 0800 nummer. Indien er geen sprake is van een urgente situatie plannen we een telefonisch eerste gesprek met u in. In principe kan dit altijd binnen een paar werkdagen. Dit eerste gesprek duurt circa 30-45 minuten, waarna er vervolgafspraken zullen worden gemaakt.
Hoe gaat het verder als een coachtraject is beëindigd en de medewerker meer nodig heeft?
Onze 24/7 coachlijn blijft beschikbaar ook nadat iemand een traject heeft afgerond. Op die manier kunnen we ondersteuning blijven bieden zolang uw medewerker dit nodig heeft.
Heeft ICAS een klachtenprocedure?
Ja. Onze directie wordt direct geïnformeerd bij een klacht, en zorgt voor een zorgt voor een zorgvuldige opvolging. We streven naar minder dan 0,1% klachten van medewerkers en dat streven maken we nu jaar in jaar uit waar.
Hoe gaat ICAS om met acute situaties zoals een ernstig incident op de werkvloer in het midden van de nacht?
Ons team heeft ervaren professionals met uitgebreide ervaring in trauma incidenten, die 24/7, 365 dagen telefonische inzetbaar zijn voor counselling. Op verzoek zullen deze professionals naar uw locatie kunnen komen om ter plekke trauma ondersteuning te kunnen bieden.
Wat doet ICAS als een misdrijf heeft plaatsgevonden binnen een organisatie?
Gegevensbescherming voorziet in de volgende uitzonderingen op het beroepsgeheim:
Gevaar voor leven van zelf of anderen (dreiging van moord en lichamelijk letsel, suïcide, terrorisme) Volgens de wet mogen we onze klanten niet informeren in geval van diefstal, fraude, verduistering, enz. Onze coaches en adviseurs zullen dergelijke zaken echter bespreken met onze cliënten en het belang benadrukken van het melden van deze informatie aan de organisatie. We ondersteunen onze cliënten bij het nemen van de volgende stappen.
Hoe documenteert ICAS haar werk?
Elke klant ontvangt periodiek (per kwartaal, half jaar of jaarlijks) een rapportage. De statistische gegevens in deze rapportage zijn niet herleidbaar naar een persoon. O.a. aantal cases, gebruikte services en probleemgebieden worden vermeld. Het rapport bevat analyses, benchmark vergelijkingen en suggesties voor mogelijke oplossingen.
KWALIFICATIES VAN DE COACHES
Aan welke kwalificaties moeten de coaches voldoen?
‘Coaching is not a job even if you get paid to do it. It’s an art.
It’s a talent that cannot be taught.
The best coaches act on instinct.’
- Ten eerste dus en allerbelangrijkste: ‘Het talent in zich hebben.’
- HBO+ / WO-opleiding op het gebied van (toegepaste)psychologie, coaching of counselling
- Post (Master) HBO/WO opleiding
- Minimaal 3-5 jaar actuele werkervaring in het beroep van psycholoog of coach
- Uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven bij voorkeur binnen HR, Arbo of management
- Verplicht aangesloten bij een beroepsvereniging (bv. NOBCO, NIP of ABvC)
Hoe wordt de kwaliteit van de freelancers die voor ICAS werkzaam zijn gegarandeerd?
- Verplicht lidmaatschap van beroepsvereniging
- Verplichte monitoring van de coachtrajecten door een case manager van ICAS
- Naleving van onze kwaliteitsnormen
- Kwaliteitscontrole door (anonieme) klantevaluatie
Welke kwaliteitsmaatregelen zijn er binnen ICAS?
Onze kwaliteitsmanager zorgt voor een strikte naleving van onze hoge kwaliteitsnormen
Welke maatregelen van bijscholing van de professionals zijn er?
Onze coaches volgen door het jaar heen inhoudelijke bijscholingen in de vorm van trainingen, workshops, lezingen en webinars. Daarnaast neemt ons kernteam regelmatig deel aan intervisie bijeenkomsten en voeren consultatiegesprekken met collega’s over de aanpak.
GEGEVENSBESCHERMING
Hoe en waar bewaart ICAS de gegevensdata van haar clienten?
We gebruiken een op maat gemaakte data-oplossing die voldoet aan alle veiligheidsrelevante specificaties. Onze data wordt opgeslagen op de servers in Amsterdam en in de UK.
Hoe zorgt ICAS ervoor dat zij voldoet aan de AVG. Heeft ICAS een passend proces geïmplementeerd?
We staan voortdurend onder interne en externe audit vanwege onze Nederlands erkende gegevensbeschermingscertificering Privacy Zeker volgens de AVG-standaard. Dankzij deze certificering is de wettelijke naleving gewaarborgd.
Onze kwaliteitsmanager zorg voor een strikte naleving van de toepasselijke wetgeving en blijft consequent up-to-date met betrekking tot wetgeving en verandert en voert indien nodig aanpassingen uit.
SAMENWERKINGSVOORUITZICHT
Krijgt u een vaste accountmanager als u besluit om samen te werken?
Ja. U krijgt een persoonlijke accountmanager, een ervaren expert in mentale en emotionele gezondheid. Hij of zij is uw contactpersoon voor al uw vragen en denkt met u mee.
We zijn op dit moment op de hoogte van een medewerker binnen de organisatie die worstelt met zeer persoonlijke problemen. Kan deze persoon uw diensten uitproberen zodat we een indruk krijgen van hoe het allemaal werkt?
Ja. We zullen de cases in het contract opnemen bij het sluiten van het contract of ze factureren op basis van verbruik als een contract niet wordt gesloten.