Werken op Afstand en Virtuele Teams

Uitdagingen en tips

Met de continue uitbreiding van het coronavirus heeft een aantal organisaties besloten een beleid voor werken op afstand voor hun medewerkers in te voeren. Werken op afstand heeft veel voordelen, maar kan een uitdaging zijn voor medewerkers en managers die zich moeten aanpassen aan deze ingrijpende verandering.

Onderzoek naar werken op afstand geeft aan dat er verschillende uitdagingen zijn voor medewerkers die op afstand werken. Als u zich bewust bent van deze potentiële uitdagingen, kunt u als manager uw medewerkers proactief ondersteunen en daarmee productiviteit en werkt tevredenheid stimuleren. Uitdagingen bij werken op afstand:

1. Afleidingen thuis
Thuiswerken zal een grote verandering zijn voor medewerkers en hun gezinnen. Het is belangrijk dat medewerkers een afgebakende werkruimte opzetten die verwijderd is van andere gezinsleden en vrij is van afleiding, maar dit is niet altijd mogelijk. medewerkers moeten het werken vanuit huis bespreken met gezinsleden en duidelijke grenzen stellen om hun werk en privéleven te scheiden. Managers kunnen medewerkers helpen deze gesprekken te voeren en de meest geschikte werkruimte te kiezen.

Tip: Het kan teamgevoel versterken om alle medewerkers te vragen foto’s van hun werkruimte te sturen
en met het team te delen.

2. Eenzaamheid
Sociale interactie is een kernonderdeel van de werkomgeving van meeste medewerkers. Regelmatig menselijke interactie wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd, totdat u opeens niet meer dagelijks op kantoor bent. Als manager kunt u interactie tussen teamleden stimuleren. Managers moeten video zoveel mogelijk inzetten voor interactie en tijd vrij maken om met iedereen een praatje te maken. Dit kan betekenen dat u regelmatig en langer één-op-één gesprekken met uw medewerkers moet voeren of dagelijks even moet kijken hoe het gaat.

Tip: Stel een virtueel ‘happy hour’ of koffiepauze in voor je teamleden.

3. Communicatieproblemen
Teams die op afstand werken communiceren via telefoon, e-mail of conferentie tools die geen non-verbale aanwijzingen hebben en vaak tot miscommunicatie kunnen leiden. Managers kunnen effectieve communicatie voor medewerkers als voorbeeld gebruiken door verschillende communicatieplatforms te gebruiken. Dit kan betekenen dat de leidinggevende de beste communicatiemethode voor individuele medewerkers uitzoekt en deze gebruikt.

Tip: Emoticons kunnen worden ingezet om een visuele aanwijzing te geven voor toon en stemming bij online communicatie.

4. Uitschakelen na werk
Met een werkplek aan huis, kan uitschakelen na werktijd een uitdaging zijn. Managers moeten medewerkers helpen door de balans werk/privé te stimuleren en zo te voorkomen dat medewerkers overwerkt of overweldigd raken doordat ze 24/7 kunnen werken. Voor managers is het belangrijk zich te focussen op voltooide taken en output, in plaats van op de uren die erin zijn gestoken. Dit moet duidelijk worden gemaakt aan de medewerkers en ook wat van hen verwacht wordt moet uiteen worden gezet.

Tip: Wees een rolmodel wat betreft de werk-/privé-balans en zorg ervoor dat u e-mails en oproep uren naar werk bewaart.

5. Gemotiveerd blijven
Sommige medewerkers kunnen er moeite mee hebben om gemotiveerd en productief te blijven buiten kantoor. Het motiveren van medewerkers die in een virtueel team werken kan een uitdaging zijn, omdat veel traditionele tools niet goed werken. We werken het hardst wanneer we een overtuigend doel hebben en begrijpen hoe de waarde van ons werk bijdraagt aan het einddoel. Als manager is het belangrijk dat u de link voor medewerkers legt tussen hun taken en het doel van de organisatie en hen helpt de waarde van hun bijdrage te begrijpen.

Tip: Gebruik GIFTS om te feliciteren of te bedanken voor goed afgeleverd werk of voor het vieren
van een succes, hoe klein ook. Vergeet niet om ook andere teamleden toe te voegen wanneer u werk
prijst.

Mocht u management begeleiding wensen bij de ondersteuning van uw virtuele / externe team of het oplossen van bepaalde problemen, bel ons dan om telefonisch met een van onze management consultants te spreken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *